مسجد ابوالفضل (ع)-شیراز کلبه

مسجد ابوالفضل (ع)-شیراز کلبه
abolfazl-kolbe@vatanMail.ir
يكشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۴۷ ق.ظ

گزارش تصویری و متنی همایش لبیک

سه شنبه شب (4آذر) مراسم لبیک به استاد حسن رحیم پور ازغدی و همچنین کنکاشی در مورد تاریخ هیئات های مذهبی در  مسجد حضرت ابوالفضل(ع ) کلبه شیراز برگزار شد .


حجت الاسلام والمسلمین دکتر عرفانی فر دبیر اسبق جامعه مدرسین فارس اولین سخنران جلسه بود که مباحث خودر را با تحریف در دین ها آغاز نمود و گفت : آموزه های هر دینی عمدا یا سهوا در خطر تحریف است . تحریف در دین یهود و مسیحیت و حتی اسلام هم دیده می شود

ایشان خوارج را یکی از منحرفین از اسلام قلمداد کرد و گفت: خوارج بوسیله آیه های قرآن رو در روی قرآن ناطق که حضرت علی(ع) باشد می ایستاد که این نشان از عدم شناخت همه جانبه دین از سوی آنها بود .

وی ادامه داد:انحرافات در حوزه هم وجود دارد مفاهیمی مثل انتظار از سوی انجمن حجتیه اینگونه بود که ، باید منتظر ماند تا امام زمان خودش ظهور کند و حتی آنها مبارزه با شاه را هم حرام می دانستند در واقع به اسم اسلام علیه اسلام سخن می گفتند .

دکتر عرفانی فر عاشورا را به عنوان یک موتور محرکه تشیع و یکی از اهداف غرب را منحرف ساختن موتور محرکه و نفوذ در هیئت ها و جلوگیری از سیاسی شدن هیئات ها دانستند .

در ادامه ایشان از امام خمینی(ره)  و شهید مطهری به عنوان جلودار و مبارزان علیه تحجر نام برد و خاطر نشان شد: آنها مطهری را یک سنی مذهب و یک انگلیسی خطاب می کردند و از هیچ توهین و افترایی نسبت به ایشان فروگذار نکردند و حال نوبت به آقای رحیم پور رسیده است  .

رئیس موسسه امام خمینی(ره) در مورد استاد رحیم پور گفت: ایشان از سال 80 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و یکی از سربازان نظام است که همچون دیده بان نگاهی عمیق به مسائل دارد . ایشان آبروی خود و جانش را حتی در این راه گذاشته و یکی از دلایلی که ایشان مورد هدف ترور و حتی افتراها و تهمت ها قرار گرفته اند این است که ایشان در کار خود بسیار موثر بوده است . آقای رحیم پور جزو معدود کسانی بود که  با حلقه کیان و عبد الکریم سروش رو در رو شد و جلوی آنها ایستاد

عرفانی فر افزود: جریان شیرازی عرفان و فلسفه را حرام می داند و میخواهد تشیع را یک مذهب عوامانه و بدون اعتقاد به تفکر معرفی کند . این 15 شبکه ماهواره ای  و حوزه علمیه از کجا تامین می شود ؟ این جریان علیه عایشه همسر پیامبر کتاب چاپ میکند و نتیجه این کار سر بریدن شیعیان سوری توسط داعش است.

ایشان در آخر هم به قشر مذهبی توصیه ای کردند و آن الگو گرفتن از استاد رحیم پور در منتظر دیگران نبودن و عمل به وظیفه خود در قبال جامعه کردن.

درادامه سلمان کدیوردبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی، سخنان خود را در مورد کنکاش پیرامون هیئات  های مذهبی در تاریخ تشیع آغاز کرد . ایشان هیئت مذهبی را در طول سه مرحله ، بعد از قیام عاشورا تا دوره صفویه  ، از دوره صفویه تا قاجاریه و انقلاب اسلامی  مورد کنکاش قرار دادند.

کدیور با بیان اینکه: ایران در ابتدا یک کشور سنی مذهب بود به طوری که فارس و اصفهان و نیشابور بزرگترین پایگاه فلسفی اهل تسنن به حساب می آمد .گفت: جریان شیعی در ابتدا در ایران با پنج نفر و بعد از قضیه سقیفه آغاز شد و بعد از 1300 سال این جریان یک حکومت شیعی  در زمان صفویه  و بعد ها به نام انقلاب اسلامی ایران مبدل گشت .

وی افزود: اولین هیئت مذهبی فردای واقعه عاشورا توسط امام سجاد (ع)و حضرت زینب(س) در شهرهایی که اسرا را میگرداندند با خطبه خوانی و روشن گری آغاز شد. پس از آن یزید هم جلساتی برای واقعه عاشورا گرفت و حتی در آن برای حسین هم شعر خواند .یعنی از همان ابتدا دو نوع هیئات تشکیل شد .

کدیور با بیان اینکه: پس از روی کار آمدن عباسیان اختناق شدید علیه شیعیان شکل گرفت گفت: شیعه بودن برابر بود با شکنجه و زندان و اعدام  . حتی در تاریخ سابقه قتل عام نوادگان امام حسن(ع)  در مدینه هم دیده می شود .دلیل این طرز برخورد این بود که شیعیان در محافلی مخفی و سری دور هم جمع می شدند و به بهانه شرح واقعه عاشورا ، علیه حکومت برنامه ریزی و بحث می شد . یعنی همان هیئت  .تا اینکه نوادگان و شعیان مجبور به فرار به ایران مخصوصا فارس و طبرستان و خراسان شدند وی ادامه داد: .بهترین منطقه برای امامزادگان و شیعیان خراسان بود به دلیل دور بودن از بغداد .شیعیان در ایران راحت تر می توانستد عقاید خود را بروز دهند.

فراری ها اولین کاری که کردند این بود که هیئت تشکیل دادند و به برنامه ریزی برای در افتادن با عباسیان و نفوذ در دستگاه حکومت و به تربیت نیرو می پرداختند نه اینکه فقط در آن روضه بخوانند .حتی علمای شیعه وقتی وارد کشمیر شدند اولین اقدامشان تاسیس تشکیلات مخفی یا همان هیئت ها بود و ریشه این که الان از کشمیر به عنوان ایران کوچک یاد می شود همین است .

این فعال دانشجویی گفت: وقتی مختار قیام میکند بیشتر لشکریان او از خراسان است و این حضور ایرانیان در قیام های زید و یحیی بن زید و علی بن یحیی دیده می شود .آرام آرام در خراسان علما و دانشمندان رشد می کنند و برخی از این روحانیون توسط حاکمین مجازات میشوند .

وی ادامه داد: این تشکیلات شیعی و پنهان به فکر تشکیل حکومت و واگذاری آن به ائمه بود به طوری که کار به جایی رسید که کوچه ها به نام ائمه نام گذاری شد  . این هیئت ها بعد ها گروه تائتر تشکیل دادند که همان تعزیه خوانی باشد و ادبیات عاشورایی در جامعه بنیان نهادند .بعد ها و در زمان هارون الرشید در خراسان داعیه استقلال طلبی شیعی به راه می افتد .دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه:

1200 سال بعد حکومت شیعی صفویه شکل می گیرد و دقیقا نقطه افول هیئات هم از اینجا آغاز می شود .افزود:.وقتی حکومت تشکیل شد هیئت ها، اهداف تمدن سازی شیعی را کنار گذاشتند و به عزاداری پرداختند به این دلیل که دیگر حکومت شیعی تشکیل شده بود و هیئتی ها به همین بسنده کردند . در واقع قرائت سیاسی قبل از صفویه تبدیل به قرائت عاطفی احساسی شده بود  و از همین مرحله مقتل های جدید نوشته می شود که قیام عاشورا را به تشنگی و اسارت محصور میکنند چون دیگر احساس مهم بود نه اهداف قیام و تمدن سازی شیعی.

کدیور ادامه داد: آن تشکیلاتی که داعیه حکومت داشت و جلوی ستمگران ایستاده بود کارش به جایی رسید که حتی برخی از پادشاهان ظالم و وطن فروش قاجار و صفویه هم با پای برهنه در روز عاشورا عزاداری میکردند یعنی هیئت ها دیگر خطری برای آنها نداشت .اینجا سخن دکتر شریعتی بیشتر نمود پیدا میکرد که گفت در هیئتی که خبری از مبارزه با ستمگر نیست عمر سعد هم سینه می زند.

تا اینکه سال 42 و آغاز قیام اما خمینی تکانی به هیئات مذهبی داد . تا سال 56 که تظاهرات عمومی باشد، توسط هیئتی ها مبارزه با شاه برنامه ریزی می شد از نوشتن بیانیه های امام تا پخش آن در همین هیئت ها بود و به همین دلیل ساواک هم بچه هیئتی ها را  شکنجه می کرد و نهایتا انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و دوباره هیئت ها با آفت دوران صفویه مبتلا شدند .هیئت هایی که نسبت به جامعه مسئولیتی ندارد و یک هیئت سکولار است .

 

همایش




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۰۲
مسجد ابوالفضل کلبه ایران-فارس-شیراز

گزارش تصویری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی